کتری چای ساز و نحوه تعویض آن

کتری چای ساز

فهرست مطالب

کتری چای ساز و نحوه خرید و تعویض آن در منزل

در این مقاله قصد داریم کتری چای ساز را مورد بررسی قرار دهیم. چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. در فصل سرد زمستان یا گرمای تابستان یک فنجان چای داغ می‌تواند خستگی شما را رفع کند. در گذشته برای آماده سازی چای غالبا از سماور استفاده می‌شد. اما استفاده از سماور کمی خطرناک بود و در برخی موارد موجب ایجاد سوختگی شدید می‌شد. نمونه‌های برقی سماور نیز مشکلات خاصی داشت.


باتوجه به این معایب جای خالی محصولی بسیار ایمن برای آماده‌سازی چای احساس می‌شد. این نیاز موجب شد انواع چای‌سازها تولید و عرضه شوند. چای‌ساز انواع و برندهای مختلفی دارد؛ اما تقریبا همه آنها از نظر عملکرد به یکدیگر شباهت دارند. فراموش نکنید سرعت آماده‌سازی چای با استفاده از چای‌ساز در مقایسه با سماور بسیار بیشتر است. با این حال، ممکن است کتری چای ساز به‌دلایل متخلفی بشکند و تعویض آن ضروری باشد. برای اینکه بتوانید کتری مناسب را تهیه کنید باید از برندهای مختلف آگاه باشید. در ادامه با سایت آی اند مارکت همراه باشید.

 آشنایی با انواع چای‌ساز

در یک دسته‌بندی ساده چای‌سازها را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد. این دسته‌ها عبارتند از:

  • دم آور: این نوع چای‌سازها دارای دو بخش قوری و کتری هستند. قوری در بالای کتری قرار داشته و با استفاده از بخارآب موجود در کتری چای یا هر نوع دم‌نوش موجود در قوری آماده می‌شود. محفظه‌ای فلزی درون قوری این چای‌ساز وجود دارد که چای درون آن ریخته می‌شود. به‌دلیل اینکه روش آماده‌سازی چای با استفاده از دم آور شباهت بسیار زیادی به روش سنتی دارد، طعم و عطر چای آن بی‌نظیر است.
  • چای‌ساز استند دار: این نمونه از چای‌سازها کاملا با نمونه قبلی متفاوت هستند. قوری و کتری چای ساز در این مدل بر روی یک استند قرار می‌گیرند. گرم شدن استند موجب گرم شدن آب کتری و دم کردن چای قوری می‌شود. تایمر یکی از بخش‌های اصلی در چای‌سازهای استند است. به‌علاوه می‌توانید دمای آب را در این مدل تنظیم کنید. نکته‌ای که هنگام استفاده از چای‌ساز استند باید به آن توجه کنید این است که نباید قوری شما مدت طولانی روی استند باقی بماند؛ زیرا عطر و طعم آن به‌مرور کاهش پیدا می‌کند.
  • چای‌ساز بدون قوری: این نمونه از چای‌سازهای دارای محفظه‌ای هستند که درون کتری قرار می‌گیرد و از آن برای دم کردن چای استفاده می‌شود. شکل ظاهری این مدل چای‌ساز موجب شده که مشتری و طرفداران زیادی نداشته باشد.

ویژگی‌های یک چای‌ساز خوب چیست؟

  • جنس قوری: یکی از موارد مهمی که در کیفیت، عطر و طعم چای نقش موثری دارد قوری است. قوری‌های چای‌ساز دارای سه جنس مختلف هستند. این سه جنس عبارت‌اند از پیرکس، چینی و استیل. برای اینکه چای شما عطر و طعم بهتری داشته باشد توصیه می‌کنیم که قوری‌هایی از جنس پیرکس و چینی را انتخاب کنید. مزیت اصلی قوری‌های استیل این است که هرگز نمی‌شکنند و از نظر ظاهری بسیار شکیل هستند؛ اما اگر قوری و کتری چای ساز از جنس استیل باشند رنگ چای تیره‌تر شده و طعم آن کمی تغییر می‌کند.
  • قطع کن خودکار: سیستم قطع کننده خودکار موجب می‌شود وقتی آب کتری کاملا جوشید، به‌صورت اتومات اتصال آن با برق قطع شود؛ اما آب تا مدتی نسبتا طولانی گرم باقی می‌ماند. مزیت سیستم قطع خودکار این است که در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده و چای با استفاده از حرارت ملایم دم می‌کند. به‌علاوه، آسیب به کتری برقی نیز وارد نمی‌شود.
  • نشانگر آب: در چای‌سازهایی که جنس کتری آنها از پلاستیک یا استیل است نمی‌توانید میزان آب موجود در کتری را تشخیص دهید. نشانگری روی بدنه این نمونه کتری‌ها وجود دارد که کاملا شفاف بوده و به‌راحتی می‌توانید به‌اندازه کافی در کتری آب بریزید.
  • گرم نگه‌دارنده: در چای‌سازهایی که دارای قطع کننده خودکار هستند، سیستمی وجود دارد که پس از قطع کردن اتصال با برق دمای آب را روی 70 درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد.

مهمترین نکاتی که هنگام خرید چای‌ساز باید به آن توجه کنید

  • برای انتخاب چای‌ساز مناسب دقت کنید که حتما کتری آن دارای درپوش باشد. اگر کتری درپوش ندارد مطمئن شوید که می‌توانید از درپوش قوری برای بستن در کتری استفاده کنید.
  • اگر کتری چای‌ساز شما از نوع استیل یا پلاستیک است مطمئن شوید که نشانگر آب روی آن تعبیه شده است.
  • ممکن است درون آب کتری ناخالصی وجود داشته باشد پس باید چای سازی انتخاب کنید که صافی داشته باشد. صافی مانع از عبور ذرات معلق موجود در آب یا چای می‌شود. صافی‌ها معمولا در دو نوع فلزی یا پلاستیکی تولید می‌شوند. علاوه براین، برخی از صافی‌ها حالت پرتابل دارند. انتخاب صافی پرتابل بهتر است؛ زیرا می‌توانید به‌راحتی آن را از کتری جدا کرده و بشویید.
  • چای سازی انتخاب کنید که دارای حالت گرم نگه‌دارنده است. این مزیت موجب می‌شود که آب کتری همواره گرم باشد اما قل‌قل نکند.
  • توصیه می‌کنیم دستگاهی انتخاب کنید که دارای حالت قطع اتومات باشد. این مزیت موجب می‌شود تا در صورتیکه آب کتری بجوشد اما شما نتوانید حرارت آن را کم کنید، کتری به‌سادگی به حالت گرم نگه‌دارنده رفته و آب را تا مدتی بسیار طولانی گرم نگه خواهد داشت.
  • اگر چای‌ساز استند انتخاب کرده‌اید مطمئن شوید که دستگاه شما دارای تنظیم درجه حرارت آب باشد.
  • توصیه می‌کنیم از چای سازی استفاده کنید که دارای تایمر است. با استفاده از تایمر می‌توانید زمان مناسب برای جوشیدن آب را تنظیم کنید.

چرا باید کتری چای ساز را تعویض کنید؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم در چای‌سازها برای ساخت کتری از سه جنس استیل، پیرکس و چینی استفاده می‌شود. هر یک از این کتری‌ها دارای مزایا و معایب متعددی هستند. وقتی خانم‌ها گله می‌کنند که کتری چای سازم شکسته، می‌توانیم به آنها توصیه کنیم که کتری مناسب را تهیه کرده و مجددا از چای‌ساز استفاده کنند.

اگر از شکستن کتری چای ساز خسته شده‌اید و به طعم چای اهمیت نمی‌دهید کتری استیل را انتخاب کنید. کتری‌های استیل بسیار مقاوم هستند. در اثر ضربه نمی‌شکنند. حتی اگر آنها را زیر آب سرد بگیرید تغییر دما به آنها آسیب نمی‌زند.

اما اگر طعم چای برای شما اولویت اساسی بهتر است از کتری‌های چینی و پیرکس استفاده کنید. برای اینکه کتری شما به‌راحتی نشکند باید چند نکته را رعایت کنید. اول اینکه هنگام حمل یا جابجایی کتری بسیار دقت کنید و مطمئن شوید که کتری از دست شما نمی‌افتد. اجازه ندهید کودکان با چای‌ساز بازی کنند. هنگامی که کتری داغ است آن را زیر آب سرد نگیرید؛ اما اگر علیرغم رعایت این موارد کتری شما شکست بهتر است کتری یدکی را از نمایندگی‌های مجاز یا از سایت‌های معتبر بخرید.

عوامل موثر قیمت چای ساز

یکی از مواردی که هنگام خرید چای‌ساز یا هر وسیله دیگر باید به آن توجه کنید، قیمت محصول است. برندهای مختلفی اقدام به تولید و عرضه انواع چای‌سازها نموده‌اند. یکی از مواردی که در قیمت چای‌ساز موثر است نام برند است. طبیعی است که برندهای معتبر از لحاظ قیمتی در رده بالاتر قرار می‌گیرند. عامل موثر دیگر در افزایش یا کاهش قیمت انواع چای ساز، جنس کتری و قوری است.

اگر جنس قوری و کتری چای ساز پیرکس یا شیشه‌ای هستند قیمت بالاتری دارند. عامل دیگری که در تعیین قیمت این محصول مهم است امکانات جانبی آن است. محصولاتی که دارای تایمر، نگهدارنده دما و سیستم قطع کننده خودکار باشند در مقایسه با سایر چای‌سازها قیمت بیشتری دارند.

قیمت چای ساز فلر

فلر یکی از محبوب‌ترین برندهای چای‌ساز است. دوام و ماندگاری بالا، کیفیت عالی، امکانات بی‌نظیر و جنس بدنه عالی مهمترین مواردی هستند که موجب شده قیمت این نمونه چای ساز در مقایسه با برندهای دیگر کمی بالاتر باشد. چای‌سازهای فلر بیشتر به‌صورت استند و دم آور تولید می‌شوند و در ساخت بدنه قوری و کتری این محصول از استیل و پیرکس استفاده شده است.

دیجی کالا چای ساز

یکی از سایت‌های معتبری که می‌توانید چای‌ساز، کتری و قوری آن را بخرید، دیجی کالا است. دیجی کالا سعی کرده تمام برندهای معتبر در حوزه چای‌ساز را به مشتریان عرضه کند. قیمت محصولات این سایت در مقایسه باکیفیت آنها بسیار مناسب است.

بدنه کتری چای ساز تفال

تفال یکی از برندهایی معروف چای‌ساز است. مطمئنا اگر برای خرید چای‌ساز به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرده باشید، نام تفال را شنیده‌اید؛ اما چه مزایایی موجب شده که تفال در لیست بهترین چای‌سازها قرار بگیرد؟ چای‌سازهای تفال در دو حالت استند و دم آور تولید و عرضه می‌شوند. جنس بدنه کتری و قوری چای‌ساز تفال از استیل یا شیشه است.

 در کتری‌های استیل نشانگر آب وجود دارد که می‌توانید از حجم آب موجود در کتری مطلع شوید. در چای‌سازهای تفال از سیستم قطع کننده اتومات استفاده شده که به‌محض اینکه آب به جوش بیاید به‌صورت خودکار اتصال آن به برق قطع می‌شود. علاوه براین، برای اینکه آب سرد نشود، چای‌ساز تفال از فناوری نگهدارنده دمای آب بهره می‌برد.

قوری چای ساز فلر

اگر از چای‌ساز فلر استفاده می‌کنید و کتری یا قوری آن شکسته، نگران نباشید، می‌توانید از نمایندگی‌های معتبر یا مراجعه به سایت دیجی کالا کتری یا قوری چای‌ساز فلر را تهیه کنید.

اهمیت کتری چای ساز در عطروطعم چای

چای یکی از نوشیدنی‌های دل‌چسب است که در گرمای تابستان و سرمای زمستان می‌تواند خستگی یک کار طاقت‌فرسا را از تن بیرون کند. علاوه براین، چای می‌تواند گرما و صمیمت هر محفل را افزایش دهد. روش‌های مختلفی برای دم کردن چای وجود دارد؛ اما با توجه به تغییر سبک زندگی و اهمیت پیدا کردن زمان، باید از ابزاری استفاده کنید که زمان دم کردن چای را کاهش دهد.

 چای ساز دستگاهی است که مدت‌زمان آماده‌سازی چای با استفاده از آن در مقایسه با سماور و روش‌های سنتی بسیار کمتر خواهد بود. جنس قوری و کتری چای ساز معمولا از استیل، پیرکس و چینی است. طعم و عطر چای در کتری‌های چینی و پیرکس بسیار بهتر بوده اما مقاومت کتری استیل بیشتر است.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *