قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی و انواع آنها

قهوه جوش و اسپرسو ساز

فهرست مطالب

قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی

قهوه نوشیدنی بسیار محبوب جهان است. این نوشیدنی دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک فنجان کوچک قهوه موجب افزایش تمرکز فرد می‌شود. یکی از مشکلاتی که اغلب افراد هنگام آماده کردن قهوه با آن مواجه می‌شوید، طعم تلخ آن است. دلایل مختلفی وجود دارد که قهوه شما طعم مطلوبی ندارد. ممکن است مقدار زیادی قهوه برای یک فنجان استفاده کرده باشید. یا دستگاه قهوه ساز مناسبی در اختیار ندارید. انواع مختلفی قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی در بازار وجود دارد که با خرید آنها می‌توانید قهوه مناسب را در هر مکانی آماده کنید. آشنایی با عملکرد هر یک از آنها به شما در انتخاب بهتر کمک می‌کند.


آشنایی با انواع قهوه سازها

قهوه یکی از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های جهان است و در کشورهای مختلف طرفداران فراوانی دارد. هر کشور به‌منظور آماده‌سازی قهوه از روش مختلفی استفاده می‌کند. در آمریکا قهوه معمولا با استفاده از قهوه ساز چکه‌ای آماده می‌شود. در حالی که مردم ایتالیا از دستگاه اسپرسوساز برای آماده‌سازی قهوه استفاده می‌کنند.

فرانسوی‌ها برای تهیه قهوه سبک خاص و منحصربه‌فردی دارد. آنها قهوه را با استفاده از فرنچ پرس تهیه می‌کنند. مردم کشور ترکیه نیز علاقه خاصی به نوشیدن قهوه دارند. ترک‌ها از قهوه جوش ترک یا جذوه در تهیه قهوه استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی و کاربرد انواع مختلف قهوه سازها می‌پردازیم:

موکاپات

یکی از دستگاه‌هایی که برای آماده‌سازی قهوه به کار می‌رود قوری قهوه یا موکاپات است. این محصول برای اولین بار در سال 1933 تولید و عرضه شده است. مردم اروپا و آمریکا استقبال فراوانی از این قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی داشتند. استفاده از این دستگاه مشابه استفاده از اسپرسوساز است. قهوه تولیدشده توسط موکاپات دارای غلظت عالی و حاوی مقداری کف است. آن دستگاه دارای سه قسمت مختلف است. قسمت انتهایی آن مخزن نام دارد که باید آن را پر از آب کرد. فراموش نکنید که هرگز نباید هوا وارد این مخزن شود.

دومین بخش یا قسمت میانی دستگاه قیفی شکل است؛ که محل قرار گرفتن پودر قهوه بودن و انتهای آن در آب مخزن قرار می‌گیرد. قسمت انتهای نیز قوری است که قهوه آماده‌شده وارد این بخش می‌شود.

جذوه یا قهوه ساز ترک

در زبان ترکی مردم این دستگاه را ایبریک می‌نامند. اگر قهوه خود را با استفاده از شیر آماده می‌کنید، استفاده از جذوه برای شما مناسب است. جنس این محصول از مس، استیل، روی و برنج است. دسته نسبتا بلند و چوبی دارد. کف این محصول پهن بوده و هر چه به سمت بالا یا بخش گلویی پیش می‌رود باریک‌تر می‌شود. این محصول دارای اندازه‌های مختلف است.

فرنچ پرس یا پرس پات

همان‌طور که گفتیم فرانسوی‌های برای تهیه قهوه از فرنچ پرس استفاده می‌کنند. با استفاده از این دستگاه می‌توانید قهوه‌ای غلیظ و بسیار خوش‌طعم درست کنید. فرنچ پرس ظرفی استوانه‌ای است که در ساخت بدنه آن از موادی مانند پلاستیک، شیشه یا فلز استفاده می‌شود.

درون این استفاده فیلتری شیب‌دار قرار دارد که مجهز به سیستم‌هایی بسیار کوچک است. درپوش ظرف نیز محصول غالبا از جنس پلاستیک است. فیلتر سیمی شیب‌دار دانه‌های قهوه را جدا می‌کند. مزیت اصلی استفاده از دستگاه قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی فرنچ پرس این است که روغن اصلی قهوه کاملا حفظ می‌شود که موجب طعم دلپذیر قهوه خواهد شد. باید به این نکته اشاره کنیم که فرنچ پرس فاقد منبع حرارتی مستقل است.

اسپرسو ساز

اسپرسو غلیظ‌ترین نمونه قهوه است به همین دلیل معمولا در فنجان‌های بسیار کوچک یا نیم لیوان سرو می‌شود. دستگاه اسپرسوساز برای اولین بار در شهر تورین ایتالیا طراحی و ساخته شد. دستگاه اسپرسوساز به‌وسیله پمپ، پیستون و با استفاده از فشار بخارآب کار می‌کنند.

قهوه ساز دستی پمپی

این محصول برای اولین بار در دهه 60 میلادی به بازار عرضه شد؛ که برای هدایت آب گرم درون قهوه ساز از یک پمپ الکتریکی استفاده شده بود. این دستگاه دارای سه نوع اتومات، نیمه اتومات و دستی است. در نمونه‌های دستی مواردی مانند آسیاب کردن دانه‌های قهوه، فشردن قهوه درون دستگاه و کنترل زمان عصاره گیری بر عهده شما است.

نمونه‌های نیمه اتومات برای استفاده در کافی‌شاپ‌های کوچک مناسب هستند؛ که شباهت زیادی به نمونه‌های دستی داشته اما می‌توانید دما و زمان لازم برای تهیه هر شات قهوه را تنظیم کنید. در دستگاه‌های تمام‌اتومات مراحل مختلف آسیاب کردن و فشردن دانه‌های قهوه تا تهیه قهوه به‌صورت کامل اتومات انجام می‌شود.

طرز استفاده از قهوه ساز دستی

 قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی ارزان‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است. برای اینکه یک اسپرسو خوشمزه با استفاده از قهوه ساز دستی آماده کنید، باید از برخی نکات آگاهی داشته و آنها را اجرا کنید. حتما قهوه اسپرسو را در لیوان‌هایی با گنجایش 20 تا 30 میلی‌لیتر سرو کنید. برای درست کردن اسپرسو از قهوه ربوستا یا عربیکا استفاده کنید.

فراموش نکنید که قهوه نباید بجوشد یا قل بزند؛ زیرا این عمل موجب تلخ شدن قهوه نهایی خواهد شد. اسپرسو به تغییر دما بسیار حساس است؛ بنابراین قبل از سرو قهوه در فنجان، حتما با استفاده از مقداری آب داغ سطح داخلی فنجان‌ها را گرم کنید. حتما آب مخزن دستگاه را قبل از قرار دادن قهوه در قسمت قیفی گرم کند.

برای آماده کردن قهوه با استفاده از موکاپات، ابتدا مخزن را پر از آب جوشیده کنید. سپس، مقدار کافی قهوه را در قسمت قیفی قرار داده و به مخزن و قوری متصل کنید. وقتی موکاپات را روی حرارت قرار دهید، آب بخار شده و سبب انتقال قهوه به قوری می‌شود. برای آماده کردن قهوه ترک نیز پودر قهوه را با مقدار شکر مخلوط کرده و درون جذوه بریزید.

به ازای هر نفر بادی مقدار یک فنجان کوچک آب سرد به قهوه جوش اضافه کنید. پس از انجام این مراحل، قهوه ساز را روی اجاق قرار دهید؛ و با استفاده از حرارت ملایم قهوه را آماده کنید. با توجه به سلیقه خود می‌توانید به ازای هر فنجان یک تا دو قاشق غذاخوری قهوه درون جذوه بریزید.

مهمترین نکات هنگام خرید قهوه ساز

  • در اولین مرحله باید بودجه خود را تعیین کنید. زمانی که بدانید برای خرید یک قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی می‌توانید چه مقدار هزینه کنید، انتخاب برای شما ساده‌تر می‌شود.
  • با توجه به نیاز خود می‌توانید قهوه ساز دستی یا اتومات انتخاب کنید. به این مورد توجه داشته باشید که استفاده از قهوه سازهای دستی برای مصارف خانگی یا مهمانی‌های کوچک مناسب هستند. اگر برای کافه یا رستوران قهوه ساز انتخاب می‌کنید به حجم و توان مصرفی آن دقت کنید؛ زیرا توان موتور قهوه ساز تاثیر فراوانی بر کیفیت قهوه دارد.
  • سعی کنید عملکرد قهوه ساز را از جوانب مختلف بررسی کنید. برای این کار ابتدا هدف اصلی خود از خرید قهوه ساز را تعریف کنید. تعیین هدف به شما کمک می‌کند تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید. برای مثال، اگر قهوه جوش را برای سفر یا محل کار انتخاب می‌کنید باید هنگام خرید بر روی فاکتورهایی که برای سفر در نظر گرفته‌اید متمرکز شوید.
  • برندهای معتبر را بشناسید. کیفیت محصول برندهای برتر دنیا در مقایسه با محصولات معمولی موجود در بازار بالاتر است. ممکن است قیمت بیشتری برای خرید این نمونه محصولات بپردازید، اما با توجه به کارایی، عملکرد و ماندگاری دستگاه، پرداخت این هزینه نوعی صرفه‌جویی به‌حساب می‌آید. بهترین برندهای موجود در بازار ایران عبارتند از: نوا، مباشی، فیلیپس، دلونگی و …
  • یکی از مواردی که در کیفیت قهوه و عمر دستگاه تاثیر بسزایی دارد، جنس بدنه قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی است؛ بنابراین به جنس بدنه دستگاه توجه کنید. از آنجایی که پلاستیک برای سلامتی مضر است، سعی کنید محصولاتی انتخاب کنید که در ساخت آنها از مواد بی‌ضرر و باکیفیت استفاده شده باشد.

از کجا می‌توانم قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی مناسب بخرم

برای اینکه بتوانید در سفر، خانه یا محل کار قهوه اسپرسو تهیه و مصرف کنید باید به یک قهوه جوش اسپرسو مناسب دسترسی داشته باشید. برای خرید این محصول کاربردی با این مشکل مواجه می‌شوید که از کجا می‌توان محصول باکیفیت خرید؟ با توجه به اینکه تنوع محصولات بالا است، اغلب فروشگاه‌های معتبر اقدام به عرصه این محصول می‌کنند.

 اما سعی کنید برندهای معتبر را به‌خوبی بشناسید و روش تشخیص نمونه‌های اصل و تقلبی را بدانید. برای خرید غیرحضوری ابتدا سایت‌های معتبر داخلی را بشناسید. محصولات آنها را با یکدیگر مقایسه کرد و در نهایت محصول مناسب را بخرید.

انواع قهوه جوش های دستی

قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی مدل 6 Cup

قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی مدل 6 Cup بهترین قهوه جوش دستی موجود در بازار است. جنس بدنه این محصول از استیل ضدزنگ بوده و برای دسته‌های آن از باکالیت استفاده شده است. بدون نیاز به برق و با استفاده از شعله اجاق یا آتش می‌توانید قهوه‌ای بسیار خوشمزه آماده کنید.

امکان استفاده از این محصول در خانه، محل کار، سفرهای خارج شهری وجود دارد. اگر ورزشکار هستید یا به مکان‌هایی سفر می‌کنید که به هتل، ویلا یا موارد مشابه دسترسی ندارید و برای بازیابی انرژی به نوشیدن قهوه نیاز دارید، خرید قهوه جوش و اسپرسو ساز مدل 6 Cup را به شما پیشنهاد می­کنیم.

قهوه جوش بیالیتی مدل موکا کد 001

یکی دیگر از قهوه سازهای دستی است که می‌توانید برای خانه، محل کار یا سفر انتخاب کنید. دسته این محصول کاملا عایق بوده و هیچ حرارتی به دست شما منتقل نمی‌کند. در ساخت بدنه این قهوه ساز از آلومینیوم استفاده شده که بسیار سبک است. قهوه جوش بیالیتی مدل موکا کد 001 محصول کشور ایتالیا است و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

اسم قهوه جوش دستی

  • قهوه جوش کد CU-8048
  • قهوه جوش مدل 2 Cup
  • قهوه جوش اسپرسو ساز مدل 3Cup
  • قهوه جوش پرارین مدل استیما کد 1626
  • قهوه ساز دستی مدل Paci
  • قهوه ساز مدل اسپرسو ساز سفری Zigo

سخن پایانی

نوشیدن یک فنجان قهوه می‌تواند خستگی روزانه را از تن بیرون کند یا اینکه توان بدن شما برای انجام فعالیت‌های روزانه را افزایش دهد. برای اینکه بتوانید قهوه مناسب را در خانه، محل کار یا سفر آماده کنید به قهوه جوش و اسپرسو ساز دستی نیاز دارید. برای استفاده از این دستگاه‌ها به برق نیازمند نخواهید بود. همین امر استفاده از آنها را برای مسافرت‌های خارج از شهر، کوهستان، جنگل یا هر مکان دیگر مناسب می‌کند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *