ظروف نگهدارنده غذا استیل یا شیشه‌ای؟

ظروف نگهدارنده غذا

فهرست مطالب

ظروف نگهدارنده غذا استیل یا شیشه‌ای؟کدام یک بهتر است؟

یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌ها بعد از میهمانی نحوه نگهداری غذاهای باقیمانده است. مطمئنا بعد از هر مهمانی بسیاری از غذاها دست‌نخورده باقی می‌مانند و نمی‌توان آنها را دور ریخت. از سوی دیگر، قرار دادن قابلمه‌های بزرگ در یخچال نه‌تنها فضای یخچال را اشغال می‌کند بلکه بو و طعم سایر مواد موجود در یخچال را تغییر می‌دهد. به‌علاوه، اگر همسر شما بخواهد برای وعده ناهار در محل کار خود غذای خانگی بخورد یا فرزند شما میوه و لقمه‌ای برای میان وعده به مدرسه ببرد نیز با مشکل مواجه می‌شوید. مطمئنا استفاده از چند قابلمه مختلف برای بردن غذا به محل کار چندان مسئله خوشایندی نیست. به‌علاوه، اگر لقمه یا خوراکی را در کیف فرزندتان بگذارید ممکن است له شود. ظروف نگهدارنده غذا در این موارد می‌تواند به شما کمک کند.


با استفاده از این ظروف می‌توانید غذای سالم باقیمانده بعد از مهمانی و انواع سبزیجات یا میوه‌ها را فریز کنید؛ و از همه مهمتر می‌توانید به‌عنوان ظرف غذای فرزند و همسرتان از آن کمک بگیرید. برای اینکه با این محصول بیشتر آشنا شوید در ادامه با ما باشید.

ظروف نگهدارنده غذا چیست؟

ظروف نگهدارنده ظرف‌های درب داری هستند که در جنس‌های مختلف تولید می‌شوند. اگر بیرون از خانه مشغول به کار هستید و عادت دارید در روز تعطیل خود سبزیجات را برای مصرف ماهانه یا هفتگی خود آماده کرده و فریز کنید می‌توانید از این ظروف استفاده کنید.

لیمون، کاوه، ایکیا، هوم کت، نورینو و راکی معروف‌ترین برندهای تولیدکننده ظروف نگهدارنده هستند. جنس این ظروف باعث می‌شود که مواد بعد از مدت طولانی تغییر رنگ ندهند و در کیفیت و طعم آنها تغییری ایجاد نشود. علاوه براین، می‌توانید با استفاده از ظروف نگهدارنده غذا کارمندی همراه خود غذای خانگی به سر کار ببرید. بعلاوه. انواع ظروف مناسب برای کودکان وجود دارد که می‌توانید میان وعده‌هایی که قرار است در مدرسه استفاده کنند را در آن بسته‌بندی کنند.

همان‌طور که اشاره کردیم این ظروف دارای جنس‌های مختلفی هستند. برای ساخت ظروف نگهدارنده از پلاستیک، سرامیک و شیشه استفاده می‌شود. ظرف نگهدارنده هندی نیز یکی از مدل‌های بسیار معروفی است که طرفداران خاص خود را دارد. این ظرف می‌تواند غذا را کاملا گرم نگه‌داشته و از ورود هر نوع ماده اضافی به آن جلوگیری می‌کند. مزیت اصلی ظروف نگهدارنده این است که می‌توانید از آنها در مایکروفر، مایکروویو وفریزر استفاده کنید. برای حمل یا نگهداری این ظروف می‌توانید از کیف مخصوص استفاده کنید.

بهترین ظروف نگهدارنده غذا

ظرف غذای کار یا کارمندی

کار یا تحصیل در دانشگاه موجب می‌شود که مدت‌زمان زیادی را خارج از خانه سپری کنیم. علیرغم اینکه رستوران‌ها و فست­فودی­های فراوانی وجود دارد که می‌توانید ناهار یا شام را در آنجا میل کنید؛ اما برای حفظ سلامتی اغلب متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که بجای استفاده از فست­فودها از غذای خانگی استفاده کنید. در مورد رستوران‌های نیز نمی‌توان کاملا مطمئن بود که بهداشت حین پخت غذا رعایت شده یا مواد اولیه باکیفیت در آن بکار رفته است؛ بنابراین بهتر است که غذای را از خانه همراه خود بیاورید.

برای اینکه بتوانید صبح غذا را با خود به دانشگاه یا محل کار ببرید و تا ناهار یا شام گرم نگهدارید به ظروف نگهدارنده غذا نیازمند خواهید بود. حجم این ظروف حدود 1.2 است که به‌راحتی می‌توانید وعده ناهار یا شام را در آن قرار دهید. ظروف غذای کارمندی دارای انواع مختلفی هستند. دو نمونه از پرکاربرترین آنها، ظروف چندطبقه و ظروف برقی نام دارد. بهتر است در انتخاب دقت کنید که جنس داخل ظرف از مواد باکیفیت ساخته شده باشد. تنها در این صورت است که پس از ریختن غذاهای گرم مانند انواع سوپ و خورشت در این ظروف مواد شیمیایی مضر وارد غذا نخواهد شد.

ظروف نگهدارنده غذا استیل

در ساخت بدنه این ظروف از استیل ضدزنگ استفاده شده بنابراین به‌راحتی می‌توانید آن را روی اجاق‌گاز بگذارید. برخی از ظروف کارمندی دوطبقه نیز از جنس استیل ساخته شده‌اند؛ بنابراین اگر غذای سرد با خود به سر کار برده‌اید به‌راحتی می‌توانید در آشپزخانه آن را گرم کنید.

روی بدنه این ظروف گیره‌های بسیار محکمی قرار دارد که مانع از ریختن غذا در حین راه رفتن، ترمز کردن ماشین، زمین خوردن و موارد مشابه می‌شود. این ظروف دوجداره هستند. بخش درونی آن از جنس استیل و بخش بیرونی از پلاستیک ساخته شده است؛ بنابراین، ضمن اینکه غذا درون ظرف کاملا گرم باقی می‌ماند، حرارت آن به بیرون منتقل نمی‌شود. تنوع رنگی بسیار بالایی دارند و می‌توانید باتوجه به رنگ دلخواه خود آنها را انتخاب کنید. این نمونه از ظروف نگهدارنده غذا بسیار سبک بوده و حمل آنها آسان است.

ظروف نگهدارنده پلاستیکی

این ظروف جزو سبک‌ترین ظروف نگهدارنده به‌حساب می‌آیند؛ و در مقایسه با سایر مدل‌ها ظروف نگهدارنده قیمت پایین‌تری دارند. اگر می‌خواهید مواد خام یا سبزیجات نیم‌پز شده را در فریزر نگهداری کنید می‌توانید از این مدل ظروف نگهدارنده کمک بگیرید. مطمئن شوید که درب این ظروف به‌خوبی چفت می‌شود و هیچ هوایی وارد آن نمی‌شود. این مورد به شما کمک می‌کند که بتوانید مدت‌زمان بیشتری مواد را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

فراموش نکنید که باید ظروف پلاستیکی فاقد هرگونه خط یا خش باشند؛ زیرا خط و خش حتی اگر کوچک باشد فضا برای رشد انواع میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا را فراهم می‌کند؛ بنابراین، اگر مشاهده می‌کنید که سطح داخلی ظرف شما مثل روز اول صاف و صیقلی نیست، دیگر از آن ظرف برای نگهداری مواد غذایی استفاده نکنید. از سوی دیگر، نباید مواد داغ مانند انواع سوپ‌ها در این ظروف بریزد؛ زیرا ظروف پلاستیکی در دمای بالا واکنش شیمیایی انجام می‌دهند که می‌تواند سلامت شما را به‌خطر بیندازد. بهتر است کمی صبر کنید تا دمای این مواد پایین آمده و هم‌سطح با دمای محیط شود. سپس، آنها را در ظروف پلاستیکی ریخته و در فریزر نگهداری کنید.

ظروف نگهدارنده غذا سرامیکی

اگر به سلامت مواد غذایی در حین بسته‌بندی و نگهداری اهمیت می‌دهید. برای انتخاب ظروف نگهدارنده غذا حتما مدل‌های سرامیکی و شیشه‌ای را انتخاب کنید. ظروف سرامیکی دارای تنوع طرح و رنگ بالایی هستند؛ اما از نظر قیمت در مقایسه با سایر ظروف نگهدارنده در رتبه بالاتر قرار می‌گیرند. این ظروف در برابر مواد اسیدی و چربی‌ها واکنش منفی نشان نمی‌دهند. برای نگهداری انواع میوه‌ها و سبزیجات بسیار مناسب هستند.

اگر برای بسته‌بندی سبزیجات و گوشت‌های نیم‌پز شده از این ظروف استفاده می‌کنید بهتر این مواد را بعد از 72 ساعت مصرف کنید. این هشدار به‌دلیل بی‌کیفیت بودن ظروف نیست بلکه هیچ ماده غذایی نمی‌تواند مواد مفید خود را بیش از 72 ساعت پس از پخت در خود حفظ کند. برای استفاده از این ظروف در فریز، مایکروفر و مایکروویو هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ اما توصیه می‌کنیم برای نگهداری مواد غذایی در فریزر ظروف پلاستیکی را امتحان کنید.

ظرف غذای کودک

ظروف نگهداری غذای کودک بسیار خاص هستند. این ظروف دارای حجم بسیار کمی هستند. فراموش نکنید که نباید این ظروف زیاد در معرض دمای سرد و گرم قرار بگیرند. اگر آن را از یخچال خارج کردید نباید دوباره ظرف را با همان غذا درون یخچال بگذارید. درب این ظرف باید بسیار محکم باشد و امکان ورود هوا و هیچ آلاینده‌ای به درون آن وجود نداشته باشد. این مزیت موجب می‌شود که غذای کودک شما به‌راحتی فاسد نشود. برای ساخت این ظروف از بهترین و مرغوب‌ترین پلاستیک‌ها استفاده شده و فاقد هر نوع ماده سمی هستند.

ظروف نگهدارنده غذای هندی

این ظروف درس ه رنگ سفید، بنفش و قهوه‌ای تولید می‌شوند. جنس بدنه بیرونی آنها از نوع پلاستیک بوده و بدنه داخلی از استیل ضدزنگ ساخته شده است. این ظروف دوجداره هستند. فضای بین این دوجداره موجب می‌شود که دمای غذا به‌خوبی حفظ شود.

 در دو طرف این ظروف دستگیره‌هایی قرار گرفته که می‌توانید درب ظرف را با استفاده از آن به‌خوبی ببندید و دمای غذا مدت طولانی حفظ شود. می‌توانید برای نگهداری سبزیجات و میوه‌های تازه در یخچال نیز از این ظروف استفاده کنید. این ظروف دارای چهار سایز مختلف بوده که دو سایز کوچک آن برای بردن غذا سرکار یا دانشگاه مناسب هستند.

قیمت ظروف نگهدارنده غذا

عوامل مختلفی می‌تواند در تعیین قیمت ظروف نگهدارنده موثر باشد. نوع برند و جنس ظروف مهمترین عاملی است که در افزایش یا کاهش قیمت این ظروف نقش اساسی دارد. ظروف سرامیکی در مقایسه با ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی قیمت بالاتری دارند؛ و از سوی دیگر، برندهای محبوب لیمون، هوم کت در مقایسه با سایر محصولات محدوده قیمت بالاتری دارند.

البته فراموش نکنید در محصولات آشپزخانه قیمت رابطه مستقیمی باکیفیت و ماندگاری دارد؛ به‌عبارت دیگر، وقتی برای این ظروف قیمت بالاتری بپردازید مطمئنا چندین سال می‌توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید.

قیمت ظروف نگهدارنده غذا استیل

یکی از پرکاربردترین ظروف نگهدارنده غذا، ظروف استیل هستند. این ظروف علیرغم وزن بسیار سبک می‌توانند غذا را مدت‌زمان طولانی‌تری گرم نگهدارند. برای حمل غذا به دانشگاه یا محل کار مناسب هستند. می‌توانید به‌راحتی آنها را درون مایکروفر یا روی اجاق قرار دهید. قیمت آنها نیز باتوجه به برند سازنده متفاوت است.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید برای نگهداری مواد خام، انواع سبزیجات و میوه‌های تازه در فریزر یا یخچال از ظروف نگهدارنده غذا استفاده کنید بهتر است ظروف سرامیکی یا شیشه‌ای را انتخاب کنید. این ظروف فاقد مواد سمی بوده و واکنش منفی با مواد سایدی یا چربی انجام نمی‌دهند. در نتیجه، طعم و بوی غذا کاملا طبیعی باقی می‌ماند. به‌علاوه می‌توانید در مایکروفر، فریزر و مایکروویو به‌راحتی از آنها استفاده کنید.

اگر از ظروف نگهدارنده برای حمل غذا به سر کار استفاده می‌کنید، بهتر است نمونه‌های استیل را انتخاب کنید. این ظروف می‌تواند دمای مواد غذایی را حفظ کنند. در نتیجه، غذای شما تا وعده ناهار سرد نمی‌شود. به‌علاوه بسیار سبک بوده و حمل آنها آسان است. برای غذای کودک نیز باید از ظروف نگهدارنده مخصوص استفاده کنید. به دلیل اینکه سیستم گوارشی کودکان بسیار حساس است نباید از هر نوع ظرفی برای نگهداری مواد غذایی آنها استفاده کند.

5/5

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *