جعبه چرخ خیاطی و انواع آن ها

جعبه چرخ خیاطی

فهرست مطالب

جعبه چرخ خیاطی و معرفی آنها

یکی از نیازهای بشر از گذشته تا امروز تولید پوشاک بوده است. برای تامین این نیاز وجود ابزار و وسایل مختلف ضروری است. با اطمینان می‌توان گفت خیاطی یکی از هنرهای مهم و دیرینه بشر است. در گذشته برای دوخت لباس با مشکلات و سختی‌های فراوانی مواجه بودیم. اگر به شرایط آن دوران، نبودن برق، عدم وجود چرخ خیاطی، فرایند تولید نخ و پارچه توجه کنید متوجه می‌شوید که در مسیر دوخت یک لباس چه سختی‌ها و دشواری‌هایی وجود داشته است. چرخ خیاطی یکی از اختراع‌های بسیار خوب بشر بود که توانست تولید لباس را ساده‌تر کند. درگذشته اغلب چرخ خیاطی­ها دستی بودند؛ اما امروزه، مدل‌های بسیار پیشرفته‌ای ساخته شده و دوخت لباس با آنها بسیار ساده و آسان است. برای نگهداری از چرخ خیاطی­ها ابزار و تجهیزات مختلفی وجود دارد. جعبه چرخ خیاطی نیز همانند لامپ چرخ خیاطی یکی از وسایل جانبی مهم نگهداری چرخ خیاطی است.


تاریخچه چرخ خیاطی و جعبه آن

چرخ خیاطی برای اولین‌بار در قرن هجدهم میلادی ساخته شد؛ اما تقریبا هیچ شباهتی با مدل‌های امروزی نداشت. تغییرات زیادی در ظاهر چرخ خیاطی ایجاد شده تا مدل‌های امروزی تولید و عرضه شوند. دوران حکومت قاجار و هم‌زمان با سلطنت مظفرالدین شاه چرخ خیاطی وارد ایران شد.

ورود چرخ خیاطی به ایران امتیازی ویژه محسوب می‌شد. زیرا تغییراتی گسترده و مثبتی در مسیر تولید لباس ایجاد می‌کرد. در آن روزگار چرخ خیاطی یک وسیله گران‌قیمت و بسیار شیک به‌حساب می‌آمد. بیشتر برای دوخت لباس‌های سلطنتی بکار می‌رفت. خانواده تجار و برخی افراد مرفه نیز این وسیله را در اختیار داشتند.

نگهداری از این وسیله مهم یک ضرورت و اولویت به‌حساب می‌آمد. تولیدکنندگان برای حفاظت و نگهداری از این کالای لوکس جعبه چرخ خیاطی چوبی طراحی و تولید کرده بودند؛ اما اگر به هردلیلی این جعبه می‌شکست مشکلات زیادی ایجاد می‌شد؛ زیرا در زمان‌های گذشته امکانات فراوانی وجود نداشت و مردم نمی‌توانستند با مراجعه به یک فروشگاه جبه مناسب را انتخاب کنند. در برخی از کارگاه‌های خاص با مشقت و هزینه فراوان امکان بازسازی یا طراحی مدل پیش افتاده برای جعبه محافظ وجود داشت؛ که این مورد هم هزینه بسیاری به‌دنبال داشت و برای تمام خانواده‌ها دسترسی به جعبه جدید امکان‌پذیر نبود.

امروزه شرایط، کمی تغییر کرده است. چرخ خیاطی علیرغم اینکه کالایی کاربردی است، کالایی بسیار لوکس و دست‌نیافتنی محسوب نمی‌شود. به‌راحتی می‌توانید به یک فروشگاه مراجعه کرده و چرخ خیاطی مناسب را تهیه کنید. اغلب تجهیزات و لوازم جانبی نیز در همان فروشگاه یا قسمت‌های وابسته به آن عرضه می‌شود. علاوه براین، برای افرادی که قدرت خرید پایین‌تری دارند یا برای آن دسته از افرادی که در خیاطی مبتدی و تازه‌کار هستند، امکان خرید چرخ خیاطی و تمام قطعات و لوازم جانبی آن به‌صورت دست دوم وجود دارد.

انواع جعبه چرخ خیاطی

در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های فراوانی در حوزه تولید و طراحی چرخ خیاطی ایجاد شده است. امروز شاهد عرضه چرخ خیاطی­هایی هستیم که با استفاده از هوش مصنوعی کار می‌کنند. کافی است طرح و اندازه را به دستگاه بدهید. سپس، دستگاه با استفاده از همان الگو، لباس را می‌دوزد. همانطور که اشاره کردیم جعبه یکی از وسایل جانبی مهم برای حفاظت از چرخ خیاطی است. در گذشته، تنوع چرخ خیاطی و جعبه محافظ آن بسیار کم بود؛ و تقریبا تمام چرخ خیاطی­ها و لوازم جانبی آن مشابه بودند.

اما امروزه، برندهای مختلفی در حوزه تولید چرخ خیاطی فعالیت می‌کنند. هر یک از این برندها محصولات خود را با اندازه و قالب خاصی تولید و عرضه می‌کنند. به همین دلیل، هنگام خرید انواع لوازم جانبی باید به مدل چرخ خیاطی توجه کنید؛ زیرا هر محصول طراحی منحصربه‌فردی دارد که ضرورت کاربرد قطعات و تجهیزات مختلف را آشکارتر می‌کند.

جعبه چوبی چرخ خیاطی

اگر به عکس‌های قدیمی نگاه کنید یا از مادربزرگ‌ها و نسل‌های قبل بپرسید به شما می‌گویند که جعبه محافظ چرخ خیاطی به شکل چوبی بود و معمولا به رنگ قهوه‌ای روشن و گاهی هم مشکی تولید می‌شد. وزن بالای این جعبه‌ها حمل آنها را سخت کرده بود. اگر جعبه می‌شکست به‌راحتی نمی‌توانستید جعبه جدید تهیه کنید؛ زیرا هر چرخ جعبه محافظ مخصوص داشت.

اما کم‌کم جعبه چرخ خیاطی چوبی برای نگهداری تولید انبوه و عرضه شدند. معایب زیادی در تولید این نوع محصول وجود داشت که موجب شد تولید آن متوقف شود. مهمترین مورد این بود که برای ساخت جعبه باید درخت‌های مختلفی قطع می‌شدند که این مورد آسیب جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد می‌کرد.

جعبه پلاستیکی چرخ خیاطی

پیشرفت‌های تکنولوژی علاوه‌بر تغییر در ظاهر و تجهیزات چرخ خیاطی در ابزار محافظ آن نیز تغییرات اساسی ایجاد کرد. با تولید و عرضه نسل جدید چرخ خیاطی­ها شاهد بودیم که جعبه محافظ آن از حالت چوبی به حالت پلاستیکی تغییر کرده است. جعبه پلاستیکی چرخ خیاطی بسیار سبک‌تر از مدل‌های چوبی است. حمل آن بسیار آسان بوده و در صورت خرابی یا شکستن می‌توانید آن را از نمایندگی‌ها یا فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. جعبه‌های پلاستیکی معمولا به رنگ سفید، شیری یا طوسی روشن طراحی می‌شوند.

جعبه چرخ خیاطی قدیمی

چرخ خیاطی ابزاری است که قرن‌ها با زندگی بشر آمیخته شده است. تصور دنیای بدون لباس غیرممکن است. نیاز به پوشاک و دشواری فرایند تولید آن موجب شد که چرخ خیاطی تولید و روانه بازار شود. در گذشته‌های تقریبا دور مدل‌های چرخ خیاطی بسیار محدود بود. مارشال برند اصلی تولیدکننده چرخ در پنج دهه پیش است. به همین دلیل، در خانه اغلب مادربزرگ‌های یک چرخ خیاطی مشترک وجود داست. جعبه چرخ خیاطی قدیمی چوبی و قهوه‌ای روشن بود. وزن نسبتا بالایی داشت و حمل آن نیز در مقایسه با نمونه‌های قدیمی کمی دشوارتر بود.

باتوجه به اینکه، برخی افراد به نگهداری اشیا قدیمی علاقه دارند و برخی افراد هنوز از چرخ‌های قدیمی استفاده می‌کنند، امروزه برای محافظت از چرخ‌های قدیمی نیز جعبه چرخ خیاطی جدید و از جنس پلاستیک تولید شده است. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که در خانه یک نمونه از چرخ‌های قدیمی دارید و برای نگهداری از این مدل چرخ خیاطی با مشکل مواجه هستید نگران نباشید کافی است به فروشگاه‌ها یا مراکز مختلف تعمیر چرخ خیاطی مراجعه کنید. مطمئن باشید می‌توانید نمونه مناسب را پیدا کنید.

جعبه چرخ خیاطی دست دوم

اگر به هر دلیل مانند اسباب‌کشی، ضربه یا بازی بچه‌ها جعبه اصلی چرخ خیاطی شما شکسته و باید یک جعبه جدید بخرید، اما بودجه کافی ندارید. نگران نباشید. امروزه، این شرایط فراهم شده که می‌توانید جعبه یا سایر قطعات و لوازم جانبی چرخ خیاطی را به‌صورت دست‌دوم بخرید.

دست‌دوم بودن کالا به معنی بی‌کیفیت یا خراب بودن نیست. برخی از کالاهای دست‌دوم حتی یکبار هم مصرف نشده‌اند. این کالاها کاملا سالم بوده و می‌توانید مدت طولانی از آنها استفاده کنید. ما توصیه می‌کنیم اگر به‌تازگی وارد حرفه خیاطی شده‌اید و کاملا مبتدی هستید؛ به‌جای اینکه هزینه زیادی برای خرید چرخ خیاطی پرداخت کنید، حتی چرخ خیاطی دست‌دوم بخرید.

قیمت قاب چرخ خیاطی قدیمی

در قسمت قبل اشاره کردیم که امروزه، برای چرخ خیاطی­های قدیمی نیز جعبه‌های پلاستیکی طراحی شده که به‌راحتی می‌توانید مدل مناسب را انتخاب کنید. قیمت این محصول باتوجه به برند و شرکت سازنده و کیفیت جعبه‌ها متفاوت است.

به‌علاوه، اگر از نمونه‌های دست‌دوم استفاده کنید، هزینه خرید شما بسیار کمتر می‌شود؛ اما اگر به‌دنبال جعبه‌های قدیمی و چوبی هستید کار کمی سخت می‌شود. در مورد قیمت قاب چرخ خیاطی قدیمی نیز نمی‌توان قیمت با مبلغ واقعی را گفت. اگر بتوانید این مدل جعبه‌ها را پیدا کنید باتوجه به کیفیت، سلامت کالا و فروشنده، قیمت متغیر خواهد بود.

جعبه چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲

ژانومه یکی از برندهای محبوب در چرخ خیاطی است. کیفیت بالای این محصول موجب شده در تولیدی‌ها، مراکز صنعتی و آموزشگاه‌های خیاطی از محصولات ژانومه استفاده کنند. چرخ خیاطی ژانومه مدل‌های مختلفی دارد. هر مدل دارای ویژگی‌ها و امتیازات خاصی است؛ که باتوجه به نیاز و بودجه خود می‌توانید محصول مناسب را بخرید.

اما برخی مدل‌های فقط کاربرد صنعتی داشته و در تولیدی‌ها استفاده می‌شوند. اگر شما هم با استفاده از چرخ ژانومه کار خیاطی انجام می‌دهید برای تهیه لوازم جانبی آن نگران نباشید؛ زیرا در بسیاری از مراکز فروش و تعمیرات به‌راحتی می‌توانید جعبه و سایر لوازم جانبی ژانومه را تهیه کنید.

کاربرد گسترده چرخ خیاطی ژانومه موجب شده که بسیاری از سایت‌های معتبر داخلی نیز لوازم جانبی این محصول معتبر را عرضه کنند. اگر جعبه چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ شکسته و تعویض آن ضروری است می‌توانید به‌راحتی این نمونه‌ها را تهیه کنید. در ساخت این جعبه‌ها از پلاستیک‌های فشرده و بسیار مقاوم استفاده شده. حمل آنها بسیار آسان بوده و کارایی بالایی دارند.

مزیت استفاده از جعبه چرخ خیاطی

بسیاری از افراد تمایل دارند که دوخت لباس‌های اعضای خانواده را در خانه انجام دهند. برای این دسته از افراد خرید چرخ خیاطی بسیار مهم است. باتوجه به اینکه چرخ خیاطی بسیار کاربردی است و نمونه‌های مناسب کمی گران هستند، باید در حمل و نگهداری از آنها بسیار دقت کنید.

اگر چرخ خیاطی درحین حمل از دست شما زمین بیفتد ممکن است تعمیر و بازسازی آن غیرممکن شود. جعبه چرخ خیاطی ابزار محافظ است که علاوه‌بر حمل آسان می‌تواند آسیب ناشی از ضربه به چرخ را کمتر کند. جعبه‌های امروزی غالبا از جنس پلاستیک فشرده بوده و کیفیت بالایی دارند.

5/5

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *