تیغه چرخ‌ گوشت و همه چیز در مورد آن

تیغه چرخ گوشت

فهرست مطالب

تیغه چرخ‌ گوشت ، راهنمای نگهداری و خرید آن

تیغه چرخ‌ گوشت یکی از اجزای مهم در دستگاه چرخ گوشت خانگی می باشد. بسیاری افراد علاقه دارند برای اطمینان از کیفیت گوشت‌های چرخ‌کرده، در منزل آن را تهیه کنند. به همین دلیل، چرخ‌گوشت یکی از پرکاربردترین وسایل منزل به‌حساب می‌آید. اهمیت استفاده از گوشت در قطعات کوچک موجب شد که اواسط قرن بیستم اولین چرخ‌گوشت‌های دستی اختراع و روانه بازار شوند؛ اما امروزه استفاده از چرخ‌گوشت‌های دستی رایج نیست و تنها در برخی کشورهای جهان سوم می‌توانید آن را مشاهده کنید. تیغه چرخ‌ گوشت‌های دستی از جنس فولاد بود و یک میله حلزونی شکل روی آن قرار داشت. کاربرد گسترده این وسیله مهم موجب شد جنرال موتورز اولین نمونه برقی چرخ‌گوشت را تولید کرد. نمونه‌های امروزی چرخ‌گوشت در مقایسه با اولین محصول برقی جنرال موتور دارای قیمت و صدای کمتری بوده و از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

جهت تهیه این محصول، با قیمت بسیار مناسب همین الان با شماره زیر تماس بگیرید:

09354513001

قطعات چرخ‌گوشت و راهنمای تهیه آن ها

چرخ‌گوشت ابزاری است که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد و می‌توانید از آن در تهیه انواع سوسیس‌ها و همبرگرهای خانگی استفاده کنید. بعلاوه، با این محصول از کیفیت گوشت‌های چرخ‌کرده مطمئن خواهید شد. می‌توانید گوشت باکیفیت را با استفاده از چرخ‌گوشت مناسب تهیه کنید. برای اینکه یک چرخ‌گوشت بتواند به‌درستی کار کند، قطعات و تجهیزات مختلفی کنار هم قرار گرفته‌اند. این قطعات عبارتند از:

·         موتور

موتر چرخ‌گوشت مهم‌ترین بخش چرخ‌گوشت‌های خانگی است. اگر این بخش خراب شود امکان استفاده از چرخ‌گوشت برای شما فراهم نخواهد بود. البته به این نکته توجه کنید که موتور چرخ‌گوشت خانگی ضعیف‌تر از موتور چرخ‌گوشت‌های صنعتی است. برای مراقبت از بیشتر از آن باید پس از هر 15 دقیقه چرخ‌گوشت را خاموش کنید. اگر موتور آسیب ببیند حتی با استفاده از باکیفیت‌ترین تیغه چرخ‌ گوشت هم نمی‌توانید گوشت‌های خود را چرخ کنید. باور اشتباهی در میان عموم مردم رایج است که برای طعم بهتر گوشت در کباب‌ها، پیاز را همراه آن چرخ می‌کنند؛ اما این روش می‌تواند به موتور چرخ‌گوشت آسیب بزند؛ زیرا آب حاصل از پیاز ممکن است وارد موتور شده و آن را خراب کند؛ بنابراین بهتر است پس از چرخ کردن گوشت، پیاز رنده شده را به آن اضافه کنید.

·         محفظه یا مخزن

محفظه چرخ‌گوشت در حقیقت دهانه‌ای استوانه‌ای است که گوشت از طریق آن وارد بخش گلویی می‌شود. جنس این قسمت از آهن است. اما فراموش نکنید که گوشت را باید به تکه‌های کوچک تقسیم کرده سپس وارد مخزن چرخ‌گوشت کنید. برای فشار دادن گوشت در محفظه هرگز از دست استفاده نکنید. بهتر است که از یک گوشت کوب پلاستیکی استفاده کنید.

·         تیغه چرخ‌ گوشت

با اطمینان می‌توان گفت مهم‌ترین بخش در هر چرخ‌گوشت، تیغه آن است. تیغه مسئولیت خرد کردن گوشت به قطعات بسیار ریز را بر عهده دارد. تیغه‌ها اغلب از جنس استیل و دارای حالت سه پر یا چهارپر هستند. عملکرد این قطعه مهم به این صورت است که با استفاده از میله مارپیچ، گوشت به سمت تیغه هدایت می‌شود و پره‌های تیز آن قطعه گوشت را به‌راحتی خرد می‌کنند.

اگر تیغه چرخ‌ گوشت شما شکست، حتما باید آن را تعویض کنید و مطمئن شوید که تیغه جدید را درست بسته‌اید؛ زیرا اگر تیغه به‌صورت برعکس در جای خود قرار بگیرد، گوشت به‌درستی چرخ نمی‌شود؛ اما اگر تیغه کند شد می‌توانید با استفاده از راهکارهای ساده آن را تیز کرده و دوباره استفاده کنید. ما در ادامه این روش‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

[mpalert style=”success” dismissible=””]شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد: پارچ مخلوط کن را چگونه تهیه و تعویض کنیم؟[/mpalert]

·         چرخ‌دنده

این قطعه غالبا از جنس پلاستیک ساخته می‌شود و در جعبه چرخ‌دنده قرار دارد. وظیفه اصلی این قطعه افزایش گشتاور موتور در نتیجه افزایش سرعت چرخ کردن گوشت است. همان‌طور که گفتیم این قطعه درون بخش حلزونی قرار دارد و جنس پلاستیکی موجب شده در استفاده طولانی‌مدت صدای ناهنجار تولید کند. حتی ممکن است علیرغم اینکه چرخ‌گوشت روشن است یا هیچ گوشتی چرخ نشده یا اینکه گوشت له شود. برای اطیمنان از عملکرد مناسب این قطعه باید گوشت را با حجم مناسب وارد چرخ‌گوشت کنید.

·         شبکه چرخ‌گوشت

جنس این قطعه از نوع فولاد ضدزنگ بوده و دارای دو مدل ریز و درست است. این قطعه دقیقا بر روی تیغه نصب می‌شود؛ اما اگر تیغه به‌درستی نصب نشده باشد نمی‌توانید با استفاده از چرخ‌گوشت، گوشت‌های خود را چرخ کنید. قبل از استفاده از شبکه حتما آن را با آب ولرم و یک شوینده مناسب بشویید. مطمئن شوید که تمام گوشت چرخ شده از داخل منافذ و سوراخ‌های آن خارج شده است. همان‌طور که گفتیم شبکه بلافاصله پس از تیغه چرخ‌ گوشت قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر گوشت در سوراخ‌های این قطعه باقی بماند، گوشت فاسد شده و می‌تواند تاثیر منفی بر بو و طعم گوشت‌های چرخ شده بگذارد.

·         میله حلزونی یا میله هدایت کننده

میله هدایت‌کننده داخل بخش گلویی چرخ‌گوشت قرار دارد. این قطعه مسئولیت هدایت گوشت به سمت تیغه را بر عهده دارد. میله هدایت‌کننده حالت مارپیچ دارد. یک واشر در انتهای این قطعه مارپیچ وجود دارد که باید به میله متصل باشد. در غیر این صورت عملکرد چرخ‌گوشت مختل می‌شود. فراموش نکنید وجود میله هدایت‌کننده بسیار مهم است؛ زیرا این قطعه موجب می‌شود که تیغه به‌درستی در جای خود قرار بگیرد.

·         طوقه، سنی و قطعه سوسیس ساز

طوقه چرخ‌گوشت دقیقا جلوی شبکه قرار می‌گیرد. این قطعه موجب محکم شدن سایر اجزا و قطعات داخلی چرخ‌گوشت می‌شود. جنس این قطعه فلزی است و دقت کنید هنگام نصب شیارهای گلویی و طوقه روی هم قرار بگیرند. سینی چرخ‌گوشت از جنس پلاستیک است. در بالای چرخ‌گوشت قرار دارد. گوشت روی این محفظه قرار گرفته و سپس به سمت محفظه داخلی چرخ‌گوشت هدایت می‌شوند. برای هدایت گوشت حتما از یک وسیله پلاستیکی استفاده کنید. در برخی چرخ‌گوشت‌های مدرن قطعه دیگری به نام قطعه سوسیس ساز وجود دارد. این قطعه معمولا روی شبکه نصب می‌شود تا پس از چرخ شدن گوشت بتواند به آن‌ها فرم و حالتی سوسیسی بدهد.

تیغه چرخ‌ گوشت را چگونه قرار دهیم

برای اینکه تیغه به‌درستی در جای خود قرار بگیرد باید به نوع محصول توجه کنید. در محصولاتی مانند تفال یا بوش باید محفظه کاتر را محکم کرده و حلزونی را از قسمت پلاستیکی آن وارد محفظه کاتر کنید، سپس، تیغه چرخ‌ گوشت را به سمت بیرون قرار دهید. در انتها نیز شبکه را روی تیغه نصب کنید.

اگر از چرخ‌گوشت پارس خزر استفاده می‌کنید باید کاتر را به حالت عموی نگه داشته و میله هدایت‌کننده را داخل آن قرار داده سپس تیغه و شبکه را نصب کنید؛ اما سوالی که اغلب افراد برای نصب قطعات چرخ‌گوشت با آن مواجه می‌شوند این است که تیغه چرخ‌ گوشت کدام سمت باشد، پاسخ بسیار ساده است و در مورد تمام چرخ‌گوشت‌ها یکسان است. نکته مشترک بین همه چرخ‌گوشت‌ها این است که تیغه باید به گونه یا نصب شود که لبه تیز آن به سمت بیرون قرار بگیرد.

علت کند شدن تیغه چرخ‌ گوشت

یکی از مشکلاتی که هنگام چرخ کردن گوشت با آن مواجه می‌شوید کند بودن تیغه است. در برخی موارد کند شدن به دلیل نوع تیغه باشد. برخی محصولات چینی عمر کمی دارند و به‌مرورزمان و بعد از چند بار استفاده کند می‌شوند. اگر تمایل دارید که چرخ‌گوشت شما عملکرد بهتری داشته باشید سعی کنید قطعات اصل بخرید؛ اما اگر بودجه کافی برای خرید قطعات اصل ندارید می‌توانید با رعایت چند اصلی ساده عمر قطعات خود را افزایش دهید.

سعی کنید چرخ‌گوشت را در جای مناسب قرار داده و قطعات آن را به‌درستی جدا کنید. هر یک از قطعات را به‌آرامی تمیز کنید. هر نوع مواد زائدی که بر روی تیغه چرخ‌ گوشت وجود دارد را با استفاده از یک پارچه تمیز پاک کنید. برای قطعاتی که به آب حساس نیستند حتما از شوینده و آب ولرم برای پاک‌سازی استفاده کنید. تیز کردن تیغه را با استفاده از یک سمباده مناسب انجام دهید. ابتدا تیغه را در زاویه 45 درجه قرار داده و با استفاده از سمباده مناسب تیغه‌ها را به‌آرامی تیز کنید. سعی کنید با ناخن یا نوک انگشتان هر چند لحظه یک‌بار تیغه را چک کنید، اگر به‌اندازه کافی تیز شده بود، سمباده زدن را متوقف کنید.

برخی دیگر از افراد گله می‌کنند که هنگام تعویض تیغه، گوشت در حین خرد شدن له می‌شوند. این مشکل تنها به تیغه مربوط نمی‌شود. ممکن است سایر قطعات چرخ‌گوشت شما مشکل فنی داشته باشند. به همین دلیل گوشت له می‌شود. در اغلب موارد خراب شدن چرخ‌دنده موجب له شدن گوشت می‌شود که اکثر افراد بی‌کیفیت بودن تیغه را دلیل این مشکل می‌دانند؛ اما اگر با مشکل له شدن گوشت مواجه شدید حتما چرخ‌دنده چرخ‌گوشت خود را بررسی کنید.

انواع شبکه چرخ گوشت به همراه لیست خرید

همان‌طور که در بخش معرفی قطعات توضیح دادیم شبکه دارای دو مدل ریز و درشت است. سعی کنید برای چرخ‌گوشت خود هر دو مدل را تهیه کنید؛ زیرا با استفاده از آن‌ها می‌توانید گوشت را به‌اندازه مناسب خرد کنید. توصیه می‌کنیم شبکه را با توجه به مدل چرخ‌گوشت انتخاب کنید؛ اما شبکه سالوادور و ناسیونال دو نمونه از محصولاتی هستند که می‌توانید در هر نوع چرخ‌گوشت استفاده کنید.

سخن پایانی

چرخ‌گوشت یکی از پرکاربردترین محصولات صنعتی و خانگی است. قطعات و تجهیزات مختلفی در کنار هم قرار گرفته‌اند تا بتوانید گوشت را به‌سادگی چرخ کنید. هر یک از این قطعات مکمل قطعه دیگر است. عملکرد هماهنگ آن‌ها موجب می‌شود که بتوانید گوشت را به‌اندازه و حالت‌های مختلف خرد کنید. اغلب افراد تصور می‌کنند که تیغه چرخ‌ گوشت مهم‌ترین بخش این وسیله است.

کاملا درست است؛ اما تیغه در صورتی می‌تواند به‌خوبی عمل کند که میله هدایت‌کننده، چرخ‌دنده، سنی، طوقه، شبکه و سایر بخش‌ها به‌صورت هماهنگ کار کنند. اگر احساسیم کنید تیغه شما کند شده قبل از تعویض حتما یک‌بار چرخ‌گوشت را باز کرده، قطعات را تمیز کنید و با استفاده از سمباده مناسب تیغه را تیزتر کنید. اگر احساس می‌کنید در حین چرخ کردن، گوشت له می‌شوند بهتر است چرخ‌دنده را چک کنید؛ زیرا خرابی این قطعه می‌تواند مانع چرخ شدن گوشت شده یا آن‌ها را له می‌کند.

5/5

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *