کباب پز گازی و آپارتمانی و انواع آن

کباب پز گازی و آپارتمانی

فهرست مطالب

کباب پز گازی

کباب پز دستگاهی است که برای پخت انواع کباب‌های خانگی یا رستورانی از آن استفاده می‌شود. کباب یکی از غذاهای اصلی ایرانی است و از گذشته تا امروز جزو ثابت اغلب مهمانی‌ها بوده است. ایرانیان در مهمانی‌های مختلف، انواع مراسم شادی و غم، دورهمی‌های خانوادگی و مسافرت علاقه زیادی به آماده‌سازی انواع کباب‌های سنتی دارند. جوجه‌کباب یکی از متداول‌ترین خوراکی‌ها در سفر یا مهمانی است. برای اینکه بتوانید یک کباب خوب آماده کنید علاوه بر مواد اولیه باکیفیت و استفاده از ادویه و چاشنی‌های مختلف باید ابزار لازم برای کباب‌پزی را در اختیار داشته باشید. در گذشته از منقل‌های هیزمی و با زغال کباب پخته می‌شود؛ اما امروزه انواع مختلف کباب پز گازی یا منقل گازی طراحی‌شده که می‌توانید در منازل، ویلاها، رستوران یا بیرون برها از آنها استفاده کنید. اگر با طرز کار و کاربرد این نمونه کباب پزها آشنا نیستید با ما همراه باشید.


باربیکیو چیست؟

باربیکیو جزو وسایل اصلی برای پخت انواع کباب‌های سنتی ایران و سایر نقاط جهان است. برای استفاده از این دستگاه پرکاربرد باید انواع گوشت (دارای استخوان یا بدون استخوان) را در سیخ‌ها یا میله‌های فلزی قرار داده و با استفاده از حرارت مستقیم شعله بپزید. برای پخت انواع گوشت‌های دارای استخوان با اندازه‌های مختلف استفاده از باربیکیو مناسب‌تر است. علاوه بر گوشت، امکان پخت انواع ماهی و سبزیجات با استفاده از باربیکیو فراهم است. برای روشن کردن این دستگاه به مواد آتش‌زا یا زغال نیازمند خواهید بود.

انواع کباب پز یا باربیکیو

آشپزهای حرفه‌ای به‌خوبی می‌دانند که استفاده از کباب پز گازی برای آماده‌سازی انواع کباب‌های ایرانی، ترک و عربی بسیار عالی است؛ اما از آنجا که همیشه و در هر مکانی به گاز دسترسی ندارید، سعی شده در طراحی این محصول کاربردی به این نکته توجه شود. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان کباب پزها را نمونه گازی، آپارتمانی، زغالی، سنگی و … تقسیم کرد. هر یک از این نمونه کباب پزها دارای تنوع و کاربرد مختلف هستند و می‌توانید با توجه به نیاز و شرایط از محصول مناسب استفاده کنید.

  • کباب پز سنگی: شاید تاکنون نام باربیکیو گابیونی را شنیده باشید. حتما ذهن شما با این سوال درگیر شده که منظور از کباب پز گابیونی چیست و چه کاربردی دارد؟ در حقیقت باربیکیو گابیونی نوعی کباب گز سنگی است. در طراحی این نمونه کباب پزها از سبدهای توری استفاده شده که درون آنها پر از مواد و مصالح سنگی است. گابیون نام دیگر این قفسه یا محفظه توری است. استفاده از باربیکیوهای گابیون در طراحی حیات خلوت و آپارتمان شما می‌تواند نمایی بی‌نظیر و بسیار زیبا ایجاد کند.
  • کباب‌پز آجری: طراحی این نمونه کباب‌پزها به‌گونه‌ای است که محل پخت کباب در محفظه اجری و دیوار مانند قرار می‌گیرد. این روش موجب می‌شود که دود یا گردوغبار نای از پخت کباب در محفظه به دام بیافتد. استفاده از باربیکیو آجری در بالکن یا حیات خلوت بسیار مناسب است. با این حال، اگر به این نمونه کباب‌پزها علاقه دارید می‌توانید در ویلای خود نیز از آنها استفاده کنید.
  • کباب پز گازی: این مدل کباب‌پزها برای تامین انرژی خود به استفاده از گاز شهری وابسته هستند. در ساخت آنها از مواد مختلفی مانند استیل ضدزنگ، چدن و آجر استفاده می‌شود. برای خانه‌های شهری، رستوران‌ها و امکانی که به سیستم گاز کشی دسترسی دارند، انتخاب باربیکیوهای گازی گزینه‌ای بسیار مطلوب است. می‌توانید از این محصول در پشت‌بام، بالکن، تراس، حیات خلوت و حیات اصلی خانه استفاده کنید. مزیت اصلی که موجب شده باربیکیو گازی به جایگزینی ایده­آل برای سایر کباب‌پزها تبدیل شود، نظافت آسان آن است. به‌راحتی و بدون صرف وقت و انرژی زیاد می‌توانید این نمونه از کباب‌پزها را تمیز کنید.
  • کباب‌پز زغالی: با اطمینان می‌توان گفت مهمترین عاملی که کباب را خوش‌طعم و دل‌چسب می‌کنند مزه دودی آن است. همین امر موجب شده اغلب افراد تمایل داشته باشند که کباب‌های خود را بر روی این نمونه باربیکیوها بپزند. یخت کباب بر روی کباب‌پز زغالی به آهستگی انجام می‌شود که موجب تردتر شدن کباب‌ها خواهد شد. این محصول در دو مدل آجری و سنگی تولید شده و قابل‌حمل هستند؛ بنابراین می‌توانید در مسافرت‌های خارج از شهر از آن استفاده کنید. مهمترین نکته این است که دود حاصل از پخت کباب با استفاده از باربیکیو زغالی بسیار زیاد است. در نتیجه، نمی‌توانید از آن در محیط‌های شهری و خانه‌های آپارتمانی استفاده کنید؛ اما استفاده از کباب‌پز زغالی در فضای باز و خانه ویلایی بسیار مناسب است.
  • کباب‌پز برقی: قبل از تولید و طراحی انواع کباب پز گازی، نمونه‌های برقی به بازار عرضه شدند. مزایای مختلفی موجب شد که استفاده از محصول با استقبال زیادی مواجه شود. استفاده از باربیکیو برقی در خانه یا هر مکان دیگر امکان‌پذیر است. کافی است که به یک پریز برق دسترسی داشته باشید. برخی نمونه‌ها دارای باتری قابل شارژ هستند. هیچ دودی تولید نمی‌کنند. کباب در مدت‌زمان بسیار کوتاه آماده می‌شود. علاوه بر گوشت، انواع ماهی و سبزیجات را می‌توانید با استفاده از کباب‌پز برقی پخته یا گریل کنید.

ویژگی‌های کباب پز گازی خوب

  • شستشو و نظافت آن آسان باشد.
  • مقاومت بالایی به خط و خش یا مواد شوینده داشته باشد.
  • حمل آن آسان باشد.
  • با استفاده از گاز شهری یا سیلندرهای گاز بتوان کباب‌های خوشمزه آماده کرد.
  • پایه آن قابل تنظیم باشد و بتوان بر روی هر سطح از آن استفاده کرد.

مهمترین نکات هنگام خرید کباب‌پز

کباب پز گازی استاندارد محصولی است که در ساخت آن از مواد اولیه باکیفیت و مقاوم استفاده شده باشد. دوام بالایی داشته باشد. از قابلیت تنظیم حرارت و ارتفاع پایه برخوردار باشد. برای اینکه بتوانید یک محصول استاندارد تهیه کنید باید به نکات زیر توجه کنید.

اندازه

کباب‌پز باید با توجه به نوع مهمانی و تعداد افراد شرکت‌کننده در آن انتخاب شود. مطمئنا کباب‌پزی که گنجایش تعداد محدودی سیخ را داشته باشد تنها برای مصارف خانگی یا دورهمی‌های بسیار کم‌جمعیت مناسب است. اگر جمعیت خانواده شما زیاد است و غالبا مهمانی‌های شلوغی دارید بهتر از کباب‌پز بزرگتر را انتخاب کنید.

مدل

تنوع مدل کباب‌پز استفاده از آن را برای مکان‌های مختلف مناسب کرده است. همان‌طور که گفتیم استفاده از کباب پز گازی یا برقی برای مصارف خانگی و زندگی‌های آپارتمانی مناسب است؛ اما مدل‌های سنگی و زغالی برای خانه‌های ویلایی یا در سفر انتخاب مناسب‌تری به‌حساب می‌آیند. به‌علاوه، اگر شما به مکانی سفر می‌کنید که به سیستم گاز شهری دسترسی ندارید برای پختن کباب‌ها حتما باربیکیو زغالی را انتخاب کنید.

جنس

در ساخت کباب‌پزها از مواد مختلف استفاده می‌شود. موادی مانند آلومینیوم، چدن، پرسلان، فولاد، استیل ضدزنگ و آجر پرکاربردترین مواد سازنده باربیکیو هستند. اگر به دنبال خرید کباب‌پزهای سبک و ارزان‌قیمت هستید نمونه‌های آلومینیومی بسیار مناسب هستند؛ اما کیفیت این محصولات بسیار پایین است و دوام کمی دارند. اگر به ماندگاری و ایمنی محصول اهمیت می‌دهید انتخاب محصولاتی که از فولاد ضدزنگ یا آجر ساخته شده‌اند را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قیمت

برای اینکه بدانید که به‌منظور خرید یک کباب‌پز به چه بودجه‌ای نیاز دارید باید قیمت محصولات مختلف را بررسی کنید. فراموش نکنید که جنس و برند مهمترین عامل در افزایش قیمت باربیکیو هستند. اگر به دوام و ماندگاری محصول اهمیت می‌دهید با محصولات باکیفیت‌تر را انتخاب کنید. مطمئنا قیمت نهایی این دسته از محصولات در مقایسه با نمونه‌های معمولی بالاتر است.

مزایای استفاده از کباب‌پز یا باربیکیو گازی

  • شیوه پخت کباب پز گازی موجب شده که گوشت کاملا خشک نشده بلکه کمی آبدار و خوش‌طعم باشد.
  • با استفاده از این دستگاه کباب شما طعم دودی و کاملا طبیعی پیدا می‌کند.
  • قابلیت تنظیم حرارت به شما امکان می‌دهد با توجه به نوع گوشت و سلیقه خود حرارت لازم برای پخت کباب را تنظیم کنید.
  • استفاده از این دستگاه موجب افزایش ایمنی کاربر در حین پخت کباب شده و با سوانحی نظیر سوختگی مواجه نخواهید شد.
  • در این دستگاه‌های سیستم قطع خودکار وجود دارد؛ بنابراین، در صورت وقوع حادثه یا عدم استفاده از دستگاه، کباب‌پز خودبه‌خود خاموش می‌شود.

کباب پز گازی از کجا بخرم

هیچ دستورالعملی استانداردی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن مکان مناسب برای خرید را انتخاب کرد. این مرحله بیشتر به تجربه شخصی وابسته است؛ اما همه ما می‌دانیم که خرید از مراکز معتبر علاوه بر این ایمنی محصول را افزایش می‌دهد موجب آسودگی خاطر ما درباره خرید محصولات اصلی می‌شود. دیجی کالا یکی از سایت‌های معتبر داخلی است که برای آن دسته از افرادی که خرید اینترنتی را انتخاب می‌کند، بسیار مناسب است. دیجی کالا محصولات برندهای معتبر داخلی و خارجی را با قیمت مناسب به فروش می‌رساند. محصولات این مجموعه دارای ضمانت اصالت کالا بوده و قابلیت مرجوعی دارند. مهمترین محصولات دیجی کالا عبارتند از:

تابه کباب پز

تابه کباب‌پز یکی از محصولاتی است که در دیجی کالا به فروش می‌رسد. این نمونه تابه‌ها به روغن نیاز ندارند. یکی توری برای آنها طراحی‌شده که می‌توانید کباب را روی آن قرار داده و با حرارت غیرمستقیم بپزید؛ اما اگر علاقه دارید کباب‌های شما حالت گریل داشته باشند می‌توانید آنها را به صورت مستقیم داخل مایه تابه قرار دهید.

کباب پز گازی بوتان

بوتان یکی از برندهای کباب پز گازی دیجی کالا است. در ساخت بدنه داخلی محصول باکیفیت از ورقه گالوانیزه استفاده شده و بدنه خارجی آن از جنس استیل ضدزنگ است. دارای 8 سر شعله بوده که جنس آنها از چدن است. دو عدد شیر کنترل برای تنظیم میزان گاز ورودی به دستگاه تعبیه شده است.

کباب پز گازی ایستاده

پایه‌های این کباب‌پز قابل تنظیم بوده و می‌توانید ارتفاع این دستگاه را با توجه به ارتفاع سطح یا اندازه بدن خود تنظیم کنید. طراحی بسیار شیک داشته و استفاده از آن بسیار آسان است. جنس بدنه کباب‌پز ایستاده از فولاد ضدزنگ و بسیار مقاوم است. این دستگاه با گاز شهری و زغال کار می‌کند. در مواقعی که به گاز شهری دسترسی ندارید می‌توانید با استفاده از زغال کباب‌های خود را آماده کنید.

سخن پایانی

برای خرید یک محصول مناسب ابتدا برندهای معتبر را بشناسید. بودجه خود را تعیین کنید. فضایی که می‌خواهید در آن از کباب پز گازی استفاده کنید را مد نظر قرار دهید. ملاک‌ها و معیارهای یک کباب‌پز استاندارد را بشناسید؛ و در نهایت حتما از فروشگاه‌ها یا سایت‌های معتبر خرید کنید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *