فیلتر هوای کولر آبی چیست

فیلتر هوای کولر آبی

فهرست مطالب

فیلتر هوای کولر آبی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

در این متن از سایت آی اند مارکت قصد داریم فیلتر هوای کولر آبی را مورد بررسی قرار دهیم. با آغاز فصل گرما استفاده از کولر تنها راهی است که می‌تواند آرامش را در خانه ایجاد کند. علیرغم اینکه امروزه شاهد فروش انواع کولرهای گازی و اسپیلت هستیم اما دلایل مختلفی وجود دارد که استفاده از کولرهای آبی برای تامین دمای مناسب خانه را به گزینه‌ای ایده­آل تبدیل می‌کند.


قیمت مناسب و سازگاری با شرایط اقلیمی ایران جزو دلایل اصلی این انتخاب هستند. مهمترین مشکلی که هنگام استفاده از کولر با آن مواجه هستیم تامین اکسیژن است. معمولا برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ها یا کاهش سروصدا پنجره‌ها بسته هستند. باوجود اینکه در حین طراحی و ساخت ساختمان‌ها به مسئله تهویه آنها توجه می‌شود اما در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم که در فصل‌های گرم سال درصد هوای تازه موجود در خانه‌ها صفر است.

کاهش اکسیژن می‌تواند تاثیر مخربی بر عملکرد سیستم تنفسی بدن به‌ویژه در کودکان و سالمندان داشته باشد. به‌علاوه، موجب احساس خستگی و عدم تمرکز می‌شود. فیلتر هوای کولر آبی موجب می‌شود که بدون نفوذ ذرات گردوغبار و آلاینده‌ها به محیط، تهویه هوا به‌خوبی انجام شود.

منظور از فیلتر کولر آبی چیست؟

اغلب افراد تصور می‌کنند که کولرآبی به نگهداری یا سرویس مرتب نیاز ندارد و باور عموم مردم این است که اگر سالانه یکبار پوشال‌های کولر را عوض کنند و کمی روغن‌کاری انجام دهند، کولر بدون هیچ نقصی به کار خود ادامه می‌دهد. اما سرویس یا تعمیر کولر تنها به‌تعویض پوشال یا روغن‌کاری محدود نمی‌شود. بلکه باید از تجهیزات و قطعات مختلف برای ارتقای کیفیت هوای خروجی آن استفاده کنید. یکی از مهمترین قطعاتی که وجود آن به یک ضرورت اساسی در تهویه محیط تبدیل شده، فیلتر هوای کولر آبی است.

کولرهای آبی معمولا روی پشت‌بام یا روی تراس خانه‌ها نصب می‌شوند. به‌همین دلیل، آلاینده‌های زیست‌محیطی و ذرات گردوغبار به‌راحتی وارد کولر می‌شوند. علاوه‌بر این، در اثر چرخش تسمه و روغن موجود در موتور نیز مقداری آلاینده در خود کولر ایجاد می‌شود. بنابراین، با روشن کردن کولر انواع مختلف آلودگی‌ها وارد فضای خانه می‌شود.

ورود این آلاینده‌ها به دستگاه تنفس موجب بروز سرفه یا عطسه می‌شود. در برخی موارد ممکن است واکنش‌های آلرژیک شدیدتری به‌دنبال داشته باشد. اگر در خانه افراد سالمند، کودکان یا افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی زندگی کنند، ورود این آلاینده‌ها به فضای خانه می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد.

پس تا جاییکه ممکن است باید از ورود این ذرات به فضای خانه جلوگیری کنیم. نگران نباشید؛ نیاز نیست که هزینه اضافی به خانواده تحمیل کرده و سیستم سرمایش را تغییر دهید. استفاده از فیلتر هوا ساده‌ترین راهی است که می‌تواند حجم آلاینده‌های را کاهش داده و مانع از ورود این ذرات به فضای داخل خانه شود.

ممکن است ذهن شما با این سوال درگیر شود که فیلتر هوا چگونه می‌تواند مانع از ورود ذرات معلق و گردوغبار به خانه شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در ساخت فیلتر هوا از موادی استفاده شده که می­تواند انواع ذرات معلق در هوا را به دام بیندازد. می‌توانید از فیلتر هوای کولر آبی برای دستگاه خود استفاده کنید. این فیلترها در اطراف کولر یا درون آن قرار می‌گیرند.

انواع فیلتر هوای کولر آبی

در ساخت فیلترهای کولر از الیاف مخصوصی از جنس پلی‌استر استفاده می‌شود. طراحی متنوع این محصول موجب شده که بتوان درون یا اطراف کولر از آنها استفاده کرد. ما سعی می‌کنیم در این بخش پرکاربردترین فیلترها را برای شما معرفی کنیم.

·         فیلتر هوای کولر آبی تتا پی. اس. اف

از این نوع فیلتر می‌توانید در انواع مختلف کولرهای آبی استفاده کنید. امکان استفاده از فیلتر هوای تتا در کولرهای آبی 4000 تا 7000 وجود دارد. با استفاده از این فیلتر هیچ نوع نقصی در عملکرد موتور کولر ایجاد نمی‌شود. در نتیجه با کاهش توان موتور مواجه نمی‌شوید. فیلتر تتا پی. اس. اف عایق مناسب سرما، گرما و صوت است. این فیلتر آب‌گریز بوده و مانع از ایجاد قارچ یا کپک در کولر می‌شود. افت هوادهی ناشی از این فیلتر در مقایسه با محصولات مشابه بسیار کم است. نصب آسان یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فیلتر هوای تتا به‌حساب می‌آید.

·         فیلتر کولر آبی کولپاک

نصب فیلتر کولپاک بسیار ساده بوده و بدون نیاز به نصاب حرفه­ای می‌توانید این کار را انجام دهید. فیلتر کولپاک مانع از ورود انواع آلاینده‌های شیمایی، ذرات گردوغبار، حشرات موذی و انواع سوسک‌ها به فضای درون خانه می‌شود. علاوه بر این، استفاده از فیلتر هوای کولر آبی کولپاک موجب می‌شود که هیچ قسمتی از هوای سرد در تابستان و هوای گرم در زمستان از طریق دریچه کولر خارج نشود. عایق صدا است و مانع از ورود سروصدای اضافی به درون ساختمان می‌شود.

·         فیلتر کولر آبی 7000

با اطمینان می‌توان گفت فیلتر هوا اختراعی است که موجب ارتقای کیفیت و عملکرد کولر شده است. استفاده  از این نوع فیلتر برای کولرهای 7000 مانع از ورود انواع ذرات گردوغبار، آلاینده‌ها، مواد شیمیایی و حشرات به خانه می‌شود. اتلاف انرژی ناشی از این محصول بسیار کم بوده و با استفاده از آن هوای بسیار خنک‌تری را تجربه خواهید کرد. با استفاده از این فیلتر میزان تبخیر آب کولر شما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی خواهد شد. عمر پوشال‌ها افزایش پیدا کرده و عملکرد قطعات داخلی کولر افزایش می‌یابد. استفاده از فیلتر کولر آبی 7000 موجب می‌شود که هزینه‌های جانبی نیز کاهش پیدا کند.

·         فیلتر رطوبت گیر کولر آبی

برخی موارد ممکن است رطوبت فضای خانه شما با استفاده از کولر آبی افزایش پیدا کند. علاوه براین، افزایش رطوبت موجود در کولر می‌تواند به عمر مفید قطعات و تجهیزات داخلی کولر آسیب بزند. افزایش رطوبت ممکن است در اثر رطوبت موجود در هوا ایجاد شود. اما تفاوتی در میزان و نحوه تولید رطوبت در کولر وجود ندارد. برای آنکه بتوانید میزان رطوبت را کاهش دهید می‌توانید از فیلتر رطوبت گیر کولر آبی استفاده کنید.

·         فیلتر کولر آبی دیجی کالا

همان‌طور که می‌دانید دیجی کالا یکی از سایت‌های معروف داخلی است که اقدام به‌عرضه انواع مختلف محصولات می‌کند. از آنجاکه هدف اصلی از تاسیس و فعالیت این سایت رفع نیاز کاربران و هموطنان بوده، سعی شده است. پاسخی مناسب به تمام نیازهای کاربران در سایت دیجی کالا داده شود. انواع فیلتر هوای کولر آبی باکیفیت بالا و قیمت مناسب در این سایت به فروش می‌رسد. می‌توانید باتوجه به‌میزان بودجه و نیاز خود فیلتر مناسب را تهیه کنید.

مزایای استفاده از فیلتر هوا در انواع کولرهای آبی

استفاده از برخی قطعات و تجهیزات می‌تواند عملکرد کلی کولر را افزایش دهد. فیلتر هوا نیز یکی از این قطعات مهم است. استفاده از فیلتر هوا مانع از ورود هوای خنک در تابستان و هوای گرم در زمستان می‌شود. علاوه‌بر تهویه هوا در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود. مانع از ورود انواع آلاینده‌ها، ذرات گردوغبار و حشرات موذی به خانه می‌شود. استفاده از فیلترهای هوا موجب می‌شود فرایند تبخیر در کولر به‌صورت دوگانه انجام شود. این امر موجب خنک‌تر شدن باد کولر خواهد شد.

فیلتر هوا را چند وقت یک‌بار باید تعویض کرد؟

فیلتر هوای کولر به دلیل اینکه تمام آلاینده‌ها و ذرات خارجی را به‌خود جذب می‌کند بیش از هر قطعه دیگر در معرض خرابی قرار دارد. بنابراین نمی‌توان نسبت به سلامت این قطعه بی‌تفاوت بود. سوالی که اغلب کاربران با آن مواجه هستند این است که چه زمانی باید برای تعویض فیلتر هوای کولر آبی اقدام کنند؟ اغلب کارشناسان توصیه می‌کنند که قبل از آغاز فصل گرما باید کولر را سرویس کنید. بنابراین، بهترین زمان برای تعویض فیلتر نیز همین موقع است.

باید به این نکته اشاره کنیم که زمان دقیق تعویض فیلتر هوای کولر با شرایط آب و هوایی و میزان آلاینده‌های محیطی منطقه ارتباط مستقیم دارد. به‌عبارت دیگر، در مناطقی که ذرات معلق در هوا، گردوغبار یا آلاینده‌های زیست‌محیطی حجم بالایی دارند، استفاده از فیلتر برای تهویه بهتر هوا و جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به فضای داخلی خانه اهمیت بیشتری خواهد داشت. این امر موجب می‌شود که راندمان فیلتر پایین‌تر بیاید. بنابراین، اگر در شهرهای آلوده و پر از گردوخاک زندگی می‌کنید بهتر است در هر فصل گرما چندین بار فیلتر هوا را چک کرده و از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

طراحی فیلتر هوای کولر به‌گونه‌ای است که استفاده از آن را تنها برای یک‌ فصل مناسب می‌کند. به‌عبارت ساده، پس از اینکه، یک دوره گرما را با استفاده از فیلتر سپری کردید قبل از آغاز فصل گرمای بعد باید فیلتر را تعویض کنید. البته فراموش نکنید که اگر فیلتر شما نیاز به تعمیر جزئی داشته باشد می‌توانید آن را تعمیر کرده و دوباره آن را بکار بگیرید. اما اگر از فیلترهای نانو برای اطراف کولر استفاده می‌کنید مطمئن باشید که پس از یک دوره استفاده کردن، کارایی آن به صفر می‌رسد. پس با شستن فیلتر نانو خارجی نمی‌توانید مجددا از آنها استفاده کنید. زیرا شستشو به الیاف این نوع فیلتر آسیب زده و استفاده مجدد از ان را غیرممکن می­سازد.

سخن پایانی

برای اینکه بتوانیم فصل گرم سال را پشت سر بگذاریم استفاده از کولر اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین قبل از آغاز فصل گرما باید کولر را سرویس کنیم. سرویس کردن کولر تنها به روغن‌کاری و تعویض پوشال ختم نمی‌شود. بلکه باید فیلتر هوای کولر آبی نیز چک شود. اگر از فیلترهای نانو برای سطح خارجی کولر استفاده می‌کنید که پس از اتمام یک فصل گرما باید آن را تعویض کرده و فیلتر جدید تهیه کنید. در مورد فیلترهای داخلی نیز باید از یک کارشناس کمک بگیرید. ساکنان شهرهای آلوده و پر از گردوخاک نیز باید در هر فصل گرما به منظور اطمینان از عملکرد صحیح فیلتر هوا، چندین مرتبه آن را چک کنند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *